
XII tarptautinė operos kritikų konferencija „Istorinė opera kaip dienos aktualija – ar tai įmanoma?“ po ilgokos pertraukos atgaivina beveik prieš du dešimtmečius pradėtą prasmingą tradiciją, Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre rengti kasmetinius operos kritikų susitikimus, skirtus ypatingam sezono įvykiui.
2025–2026 m. sezoną LNOBT pradeda neeiline premjera – pirmą kartą nacionalinėje operos scenoje statoma Amilcare’s Ponchielli opera „Lietuviai“ („I Lituani“). Rampos šviesas prieš pusantro šimto metų (1874) išvydusi garsiajame Milano „La Scala“ teatre, ši opera yra bene vienintelis veikalas pasaulinėje operos literatūroje, kurio pavadinime iškeltas mūsų tautos vardas. Pagal romantinę Adomo Mickevičiaus poemą „Konradas Valenrodas“ sukurta opera pasakoja apie lietuvių kovas su kryžiuočiais.
Rugsėjo 12-ąją, prieš paskutinį naujojo pastatymo spektaklį, rengiamoje konferencijoje Lietuvos ir užsienio šalių kritikai diskutuos, ar istorinio siužeto operos aktualios šiandien – kuo jos yra ar galėtų būti įdomios įvairių kartų publikai. Taip pat bus kalbama apie pačios operos kritikos padėtį mūsų dienomis. Įsigalėjus socialiniams tinklams, kai kiekvienas gali paskleisti savo nuomonę apie matytą spektaklį ar koncertą, tradicinė kritika, publikuojama dienraščiuose ar kultūros leidiniuose, regis, netenka savo balso. Visgi meno kūrinių vertės nustatymas vis dar yra profesonalios kritikos prerogatyva. Tad su kokiais iššūkiais susiduria operos kritika?

XII tarptautinėje operos kritikos konferencijoje pasisakys įtakingo britų žurnalo „Opera“ vyriausiasis redaktorius Johnas Allisonas, Italijos nacionalinės muzikos kritikų asociacijos atstovė Monika Prusak, muzikos ir teatro kritikė iš Latvijos Lauma Mellēna-Bartkeviča, ilgametė Lietuvos muzikos ir operos kritikė Živilė Ramoškaitė, teatro kritikos tyrinėtojas, Vilniaus universiteto ir Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorius, Lietuvos kultūros tyrimų instituto mokslo darbuotojas Martynas Petrikas, scenografė ir instaliacijų menininkė Patricija Vytytė. Konferenciją moderuos muzikos ir operos kritikė bei publicistė Beata Baublinskienė.
Klausytis pranešimų ir aktyviai įsitraukti į diskusijas kviečiame muzikos ir teatro kritikus, žiniasklaidos atstovus, studentus ir besimokantį jaunimą bei visus, neabejingus operai! Renginys atviras ir nemokamas, bet būtina išankstinė registracija. Vietų skaičius ribotas.
Taip pat bus skelbiamas recenzijų konkursas. Norinčius jame dalyvauti, kviečiame registruotis adresu edukacija@opera.lt. Nugalėtojus rinks kompetentinga komisija. Geriausi tekstai bus publikuojami teatro žurnale „Bravissimo“.
12:00 Atidarymas
12:10 John Allison (Jungtinė Karalystė)
Another Lithuanian foray: Mickiewicz in music / Dar vienas lietuvių žygis: Mickevičius muzikoje (pranešimas anglų kalba)
12:40 Živilė Ramoškaitė (Lietuva)
Amilcare’s Ponchielli opera „I Lituani“ Lietuvoje: atlikimai, įrašai
13:10 Lauma Mellēna-Bartkeviča (Latvija)
‘Historical’ plot operas in Latvia: examples, meaning, reception / „Istorinių“ siužetų operos Latvijoje: pavyzdžiai, reikšmė, recepcija (pranešimas anglų kalba)
13:40 Kavos pertrauka
14:00 Monika Prusak (Italija)
From Stage to Page: Operatic Repertoire and Music Criticism in Italy / Nuo scenos iki lapo: operos repertuaras ir muzikos kritika Italijoje (pranešimas anglų kalba)
14:30 Martynas Petrikas (Lietuva)
Kintančios galios laukai: scenos menai ir jų kritika
15:00–16:00 Diskusija „Sudabartinti praeitį“
Dalyvauja: John Allison, Živilė Ramoškaitė, Lauma Mellēna-Bartkeviča, Monika Prusak, Martynas Petrikas, Patricija Vytytė
Diskusija vyks anglų kalba
Kuo istoriniai operų siužetai mums gali būti aktualūs šiandien? Koks yra kritikos vaidmuo sudabartinant praeitį? Ko tikimės iš kritikos ir ko kritikai tikisi iš teatrų? Ar kritikų tekstuose pakankamai dėmesio sulaukia visi spektaklio aspektai: muzikinis, režisūrinis ir vizualusis – scenografija? Koks galėtų būti geros recenzijos receptas?