success Galima peržiūrėti krepšelį
Pradžia
en
{{cart.item_count}}

Tuščias krepšelis

Krepšelis

Perprasti G. Verdi operą „Ernani“ LNOBT solistams padeda italų dirigentas

Naująjį sezoną Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras atidarys rugsėjo 14 d. su Giuseppe’s Verdi operos „Ernani“ premjera. Šią retai statomą italų meistro operą Vilniuje rengia patyręs italų dirigentas Giampaolo Bisanti. Daugelyje Italijos teatrų bei užsienio scenų dirbantis G. Bisanti LNOBT atlikėjus moko G. Verdi muzikos subtilybių.

Milane gimęs ir šioje operos citadelėje muzikos mokslus krimtęs G. Bisanti laikomas vienu ryškiausių jaunesniosios kartos italų dirigentų. Didžiausią dėmesį savo karjeroje jis skiria italų meistrų – G. Puccini, G. Donizetti, G. Verdi, V. Bellini – veikalams, tad pastatyminis darbas su G. Bisanti LNOBT solistams prilygsta itališkosios operos meistriškumo kursams.

Apie lietuvių solistus dirigentas sako: „Čia radau daug entuziastingų, puikiai pasirengusių profesionalų, tačiau su opera „Ernani“ jie susidūrė pirmą kartą. Turime žinoti, kad Verdi yra vienintelis italų kompozitorius, kurio kūrybinis kelias – stiliaus raida – buvo labai ilgas: pradedant jo pirmųjų operų bel canto ir baigiant atviromis formomis operose „Otelas“, „Falstafas“, „Likimo galia“, „Aida“.
„Ernani“ yra ankstyvoji G. Verdi opera, ji sudėtinga dainuoti – ypač sopranui ir tenorui, nes su jais Verdi elgiasi tiesiog negailestingai: Elvyra nuolat dainuoja aukštas natas, Ernani turi spausti balsą, kad muzikiniame audinyje jis apskritai girdėtųsi. Rasti dainininkų, vertų šios operos, nėra paprasta visame pasaulyje.“

G. Bisanti prisipažįsta iki šiol niekuomet nedirbęs su tiek daug solistų viename pastatyme: „Turime keturias Elvyras, tris Ernanius, tris Don Karlus, tris Silvas ir t. t. Taigi dirbame labai rimtai. Jau liepą atvykęs čia dirbti su dainininkais mokiau juos, kaip ši jaunojo Giuseppe’s Verdi opera turėtų būti interpretuojama, atliekama, taisiau jų italų kalbos tartį. Šioje operoje vartojama senoji italų kalba – tai nėra šiuolaikinė italų, todėl padėjau jiems atskleisti žodžių bei to, kas slypi už jų, reikšmes.“

Dirigentas džiaugėsi, jog visi dainininkai, su kuriais jam teko dirbti, yra puikiai parengti. „Juk neretai repertuarinių teatrų trupėse šalia labai gerų dainininkų gali išgirsti ir toli gražu ne tokių puikių, o Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro trupė, man atrodo, yra stabili. Silpniausia grandis, kurią pastebėjau čia atvykęs, buvo tarimas: galbūt jūsų dainininkai nėra dirbę arba labai mažai susidūrę su italų dirigentais ar dainininkais, galinčiais patarti, kaip taisyklingai dainuoti italų kalba.“
 
G. Bisanti negaili gerų žodžių LNOBT orkestrui, kuris, pasak jo, turi svarbiausią savybę: „Jie geba akimirksniu suprasti ir įgyvendinti tai, ko aš noriu šioje operoje“.

Operą „Ernani“ atliks keletas solistų sudėčių, kas dainuos premjerose – dar neaišku, tačiau visiems atlikėjams dirigentas dėmesingas.
„Labai myliu visas Elvyras. Puikiai pažįstu Silvią Dalla Benettą, ne kartą esame kartu dirbę – ji yra viena iš puikiausių Italijos sopranų. Bet taip pat turėjau didelį malonumą pažinti ponią Stonytę, ponią Šilinskaitę ir ponią Janušaitę. Jos turi skirtingas charizmas, kiekvienos interpretacija savita, bet visos trys pasižymi gražiais balsais, visos rengia vaidmenį, įdėdamos maksimumą pastangų.“

Nors tenoras Vaidas Vyšniauskas (Kristian Benedikt) dainuos vėlesniuose, nepremjeriniuose spektakliuose, dirigentas džiaugėsi solisto „protingu būdu interpretuoti Verdi“. Juolab kad su lietuviu G. Bisanti susipažino dar pavasarį, šiam dainuojant Otelą Kaljaryje. Pastatymo muzikos vadovas išskyrė Audrių Rubežių kaip talentingą aktorių, o Ernanį taip pat dainuosiantį amerikietį Marcą Hellerį apibūdino kaip dar jauną, bet jau patyrusį atlikėją.“

Įdomu, kad susipažinti su režisūriniu sumanymu bei su pačiu spektaklio režisieriumi Jeanu-Claude’u Berutti – „žinoma asmenybe, pripažintu menininku“ – dirigentas buvo specialiai nuvykęs į Vieną, kur prie pietų stalo režisierius nupasakojo pastatymo idėją, parodė scenografijos ir kostiumų eskizus. „Tada man sumanymas labai patiko, o dabar čia matau puikius pono Berutti darbo rezultatus“, – sako G. Bisanti.

Dirigentą Vilniuje džiugina ne tik darbas su LNOBT trupe, bet ir pats miestas. Lietuvos sostinė italų batutos meistrui pasirodė labai jauki su gražiu senamiesčiu, švariom, neprišiukšlintom gatvėm ir šiltais, maloniais žmonėmis. Net orai (kai lauke 22-23 laipsniai šilumos) čia esą daug malonesni, nei Italijos karščiai.

Su „Ernani“ premjera G. Verdi metai dirigentui dar nesibaigs – spalį Katanijos Massimo Bellini teatre G. Bisanti statys G. Verdi operą „Stiffelio“: „Vėl Verdi – juk šiais metais minime jo „centenario“ (200-ąsias metines)“.

2013 08 23

Naujienlaiškio prenumerata

Loading