Dovanų kuponai     

Naujienos

Artėja baleto premjera: ką žinome apie Čiurlionį?

Su pirmąja pavasario perkūnija Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras užbaigė šventinę Richardo Wagnerio savaitę – praeitą penktadienį parodytas naujausias operos pastatymas „LOHENGRINAS“. O į gegužę teatras žengia rengdamasis reikšmingai baleto premjerai. Gegužės 24, 25 ir 26 d. rampos šviesas išvys kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus baletas „ČIURLIONIS“. Šiuolaikiškos estetikos spektaklį kuria jaunų menininkų komanda iš Varšuvos didžiojo teatro su choreografu Robertu Bondara priešaky.
Visi žinome, kad Mikalojus Konstantinas ČIURLIONIS yra lietuvių muzikos ir dailės klasikas. Tačiau koks buvo jo žmogiškasis veidas? Neilgas Čiurlionio gyvenimas (1875–1911) buvo dramatiškas: nuolatinis skurdas, nepriteklius Vilniuje, Peterburge, Varšuvoje, visur ieškant erdvės kūrybai, tikintis pripažinimo, ilgintis meilės ir galiausiai sulaukus ankstyvos mirties...  
„Niekas nežino, kokia drama siautė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio sieloje, kokie vaizdiniai ir skambesiai jaudino jo vaizduotę“, – sako Giedrius Kuprevičius, vienas įvairiapusiškiausių lietuvių kompozitorių. „ČIURLIONIS“ yra devynioliktasis jo kūrinys scenai ir pirmasis, kuris bus pastatytas Nacionaliniame operos ir baleto teatre Vilniuje. Populiariojo miuziklo „Ugnies medžioklė su varovais“ kūrėjas šį kartą ėmėsi įgarsinti nepaprasto menininko dramą.
Baletą stato jaunas lenkų choreografas Robertas Bondara, pasikvietęs visą kūrybinę komandą iš Varšuvos didžiojo teatro. „Labai norėjau, kad tai būtų kas nors iš ne vietinių choreografų – norėjau netikėto žvilgsnio, kitokio santykio į Čiurlionį“, – sako Kuprevičius.
ČIURLIONIS“ nebus biografinis baletas tiesiogine prasme. Kuprevičius: „Akcentavau keturias didžiąsias Čiurlionio meiles: Mariją, Bronislavą, Sofiją ir Kūrybą.“
Balete veikia realūs asmenys, tačiau, pasak choreografo R. Bondaros, „neįmanoma sutraukti viso žmogaus gyvenimo į dviejų dalių spektaklį. Vienok šokio kalba galima išreikšti tai, ko neįmanoma įvardyti žodžiais. Šokis suteikia galimybę prasiskverbti iki esmės, paliesti pačius fundamentaliausius žmogaus egzistencijos dalykus.“
Šokėjas, choreografas ir pedagogas Robertas Bondara yra Lenkijos nacionalinio baleto trupės narys (nuo 2005 m.). 2002 m. baigė Lodzės valstybinę baleto mokyklą, šoko šio miesto teatre ir Poznanėje. Šiuo metu lygiagrečiai dėsto Varšuvos muzikos akademijoje.
Kaip choreografas pirmuosius laurus pradėjo skinti 2008 m., kai Bronislavos Nižinskos choreografijos konkurse Lenkijoje pelnė II vietą (pirmoji nebuvo skirta) bei specialųjį Witoldo Lutosławskio draugijos prizą už „Andante con moto“ duetą pagal Wojciecho Kilaro Koncertą fortepijonui. Tais pat metais pradėjo bendradarbiauti su Aleksandros Dziurosz įkurtu Varšuvos šokio teatru, o 2009 m. tapo vienu iš neformaliai kultūros sklaidai skirto susivienijimo „Strefa Otwarta“ („Atvira zona“) įkūrėjų.
2009 m. sukūręs baletą „When You End and I Begin...“ pagal Paweło Szymańskio muziką dalyvavo pirmosiose Lenkijos nacionalinio baleto choreografinėse dirbtuvėse (analogiškose LNOBT „Kūrybiniam impulsui“). Šis baletas vėliau buvo įtrauktas į kamerinį Lenkijos nacionalinio baleto repertuarą.
2010 m. antrųjų choreografinių dirbtuvių Varšuvoje metu atkreipė į save dėmesį miniatiūra „The Garden’s Gates“, o 2011 m. Bydgoščiaus „Opera Nova“ teatre pastatė autorinį baleto spektaklį „Pavergtas protas“ pagal Česlovo Milošo knygą su Philipo Glasso ir Wojciecho Kilaro muzika. Šiuo metu Lenkijos nacionaliniame balete Varšuvos didžiajame teatre rodomas R. Bondaros šokio spektaklis „Persona“.
Robertui Bondarai talkina jaunos, tačiau jau ne pirmą spektaklį kuriančios dailininkės Diana Marszałek ir Julka Skrzynecka (scenografija ir kostiumai), šviesų dailininkas Maciek Igielski, video projekcijų dailininkė Ewa Krasucka.
Spektaklio muzikinis vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas.
2013 04 30




Pasidalink: